Danas je u crkvi Sv. Duha održana press konferencija povodom koncerta MAESTRO koja će se održati u okviru Don Brankovih dana muzike i na kojoj će nastupiti jedan od najvećih živih kompozitora na svijetu, Krzysztof Penderecki.
Kao što je rekao i umjetnički direktor KotorArt-a Ratimir Martinović, KotorArt je za 15 godina postojanja ugostio velika imena svjetske glazbene scene, ali nikad toliko značajno ime i toliki umjetnički autoritet kao što je Penderecki.
“Na sinoćnoj večeri sa maestrom smo imali prilike da čujemo o zaista impresivnim I velikim imenima svjetske kulturne scene sa kojima je on imao prilike da sarađuje I o mnogobrojim svjetskim nagradama koje je dobio tokom svoje karijere. Posebno nam je drago što će koncert biti u Bogorodičnom hramu na Prčanju budući da je to jedan poseban ambijent. Mislim da je publika koja prati KotorArt svjesna koliko je rijetko i vrijedno danas imati prilike čuti i vidjeti velikog kompozitora koji ujedno i diriguje svoja djela.. “- rekao je Martinović.
Penderecki je istakao da je veoma zadovoljan kako Festivalski orkestar KotorArt-a napreduje u pripremama budući da su izuzetno zahtjevne. “To su kompozicije iz 3 različita perioda mog stvaralaštva i svaka ima drugačiji pečat. Ja sam karijeru počeo kao violinista,, moj pristup komponovanju je s toga nešto drugačiji, pa shvatam da nije lako usavršiti kompozicije, međutim orkestar je zaista sjajan I doveo ih je do savršenstva.” Orkestar će između ostalog izvesti 3 značajna maestrova djela: dvije simfonijete i čakonu. “Prva simfonijeta napisana je 1992. godine, dok je treća napisana 30 godina kasnije, 2012. Ona je najkomplikovanija od sve tri, nju najčešće dirigujem, mada je izuzetno zahtjevna za orkestar.”- rekao je Penderecki. Čakona je djelo s posebno interesantnom pozadinom; naime, napisana je 2005. godine poslije smrti Pape Ivana Pavla II., koji je bio maestrov dugogodišnji prijatelj iz Krakova. “Zajedno smo radili u pozorištu; on je bio ujedno i glumac pored toga što je bio sveštenik, a ja sam komponovao muziku za to pozorište.” Penderecki ima prilično gust raspored u ovom periodu; nastoji da putuje gdje god se održavaju njegovi koncerti jer smatra da je najboji način predstavljanja svoje glazbe kada upravo kompozitor dirigira kao što su radili svi veliki kompozitori u prošlosti poput Betovena i Čajkovskov. Također, nedavno je potpisao ugovor s Vienna Opera House i upravo radi na operi Fedra inspiriranoj grčkom mitologijom. U Poljskoj je prije par godina otvorio i svoj glazbeni centar koji okuplja izvrsne mlade umjetnike.
“Kada sam došao na tu ideju, naišao sam na vrlo jako interesovanje od strane Evropske Unije koja mi je i pomogla da na ogromnom imanju stvorim ovaj centar. Hala je jako akustična,a kompleks može da ugosti i do 120 studenata. Hala je opremljena po posljednjim standardima. Trenutno u njemu gostuju članovi Berlinske filharmonije koji su tu po treći put i na neki način je poziv svim drugim mladim umjetnicima da su im kod nas otvorena vrata. “ Budući da se bliži kraj KotorArt-a i Don Brankovih dana muzike, Ratimir Martinović je iskoristio ovu priliku da naglasi da je ovogodišnji festival protekao upravo onako kako se i nadao, bez ijednog otkazanog koncerta. “Namjera nam je bila da ovogodišnji program bude najbolji u ovih 15 godina I mislim da smo to i postigli sa svim dosadašnjim koncertima Luganskog, Isidore Žebeljan, Romana Simovića, Miloša Karadaglića i drugih velikih svjetskih imena i da smo ovom godinom sebi postavili visok standard za sve naredne.”-rekao je Martinović. Do kraja KotorArt-a čut ćemo mono operu na koncertu “Bitef u gostima” večeras, kao i koncert “Maestro” Pendereckog 16. kolovoza i kao završnicu koncert Rada Šerbedžije 17. kolovoza.